Fotograaf

Toen ik begon met fotograferen, dacht ik naïef dat het voldoende was als ik wist hoe ik een foto moest maken, dat wil zeggen hoe ik mijn camera moest gebruiken. Helaas zijn er nog een paar andere onderwerpen die je in het dagelijks leven van een fotograaf onder de knie moet krijgen, anders kun je al snel je baan opzeggen.

Foto’s maken

Het eerste en belangrijkste is: je moet kunnen fotograferen. Foto’s kunnen maken betekent de techniek beheersen en gevoel voor beeld hebben. Als je de obertech-freak bent en alle parameters van je camera uit je hoofd kent, is dat mooi, maar geen garantie dat je goede foto’s kunt maken. En als je een geweldig gevoel hebt voor de scène en beeldstructuur, maar altijd in de automatische modus fotografeert omdat je niet geïnteresseerd bent in de technologie, word je nooit een meester. Beide aspecten horen er helaas bij. Het is zo.

Licht

Nadat je na duizenden foto’s eindelijk gelooft dat je foto’s kunt maken, realiseer je je dat de foto’s van je rolmodel er nog steeds beter uitzien dan die van jou, hoe hard je ook probeert. En ook wanneer u de camera-instellingen en scène trouw aan het origineel probeert te gebruiken. Het verschil is het licht. Als fotograaf moet je het beheersen en vormgeven. Dan besef je dat er naast alle techniek op de camera nog veel te leren is over licht. Hard en zacht licht, kleurtemperatuur, lichtvormer, ruimtelijke reikwijdte, lichtrichting, diffusie, … Om dit alles onder de knie te krijgen passeren er weer een paar duizend foto’s.

Nabewerking

Als een meester van licht en de camera, geloof je nu dat je eindelijk alles hebt geleerd wat je nodig hebt om perfecte foto’s te maken. Helaas is er nog een derde element dat je onder de knie moet krijgen: nabewerking! Afbeeldingen zijn altijd al nabewerkt en tegenwoordig maken Photoshop en dergelijke gewoon deel uit van de standaard. Huidretouchering, kleurcorrectie, ontwijken en verbranden, beeld kijken, vloeibaar maken – er komen veel lange nachten met YouTube-tutorials aan.

Projectbeheer

Nu begint de pret pas echt. Goede foto’s alleen zijn niet genoeg, je moet ook projecten kunnen managen. Klanten, verhuurstudio’s, systeemlijsten, visagisten, assistenten, weer, rekwisieten, locaties – dit alles en nog veel meer moet worden gecoördineerd zodat er uiteindelijk een echt goede foto ontstaat waar zowel de klant als de fotograaf tevreden mee zijn met. Een paar telefoontjes en WhatsApp-berichten op de dag van de shoot is niet genoeg. Het project moet veel eerder gepland en gecoördineerd worden, zodat iedereen weet wanneer hij waar moet zijn en wat hij moet doen, en natuurlijk wat hij zeker mee moet nemen. Natuurlijk komt er ook een stukje documentbeheer bij kijken: modelvrijgave, vestigingsrechten, huurcontracten, facturen en bonnetjes, etc. En vergeet de opvolgingsondersteuning niet!

Netwerken / sociale media

otografen zijn dertien in een dozijn, wat betekent dat de kans dat klanten je deur inbreken, nul is. Net als bij goede restaurants, tandartsen of masseurs, is aanbevelingsmarketing uiterst belangrijk. Uw klanten moeten hun vrienden vertellen hoe geweldig het met u was. Dit gaat veel verder dan goede foto’s, de hele samenwerking moet leuk, eenvoudig en gedenkwaardig zijn geweest. Om bij klanten te komen en aanbevolen te worden, moet je netwerken, online en offline. Je moet mensen eraan herinneren dat je er bent en dat je het geweldig doet. Dit omvat het dagelijkse onderhoud van uw Facebook-pagina, Instagram, Twitter, Pinterest en Google+ evenals de meer gespecialiseerde pagina’s 500px, deviantart en behance. Trouwens, je moet je ook in de echte wereld laten zien, afhankelijk van je specialisatie varieert dit van de trouwbeurs tot de fashionweek en af ​​en toe een fotografenborrel. Om de gebeurtenissen van het gilde niet te vergeten, we zijn tenslotte in Oostenrijk. Netwerken zelf kan worden gezien als een fulltime baan.

Entertainen

Als fotograaf moet je een entertainer zijn. Zodat klanten of modellen (afhankelijk van de bestelling) zich prettig voelen voor je lens en je achteraf positief herinneren. Meestal ontmoeten veel mensen elkaar op een shoot die elkaar niet per se kennen. Het is de taak van de fotograaf om op een creatieve en ontspannen manier de werksfeer te creëren. Ook moet je vaak veel tijd overbruggen. Modellen worden verzonnen, veranderd, decors en verlichting opgesteld. Het kost allemaal tijd, als je je mond niet opendoet en tussendoor met mensen praat, heerst er al snel een drukkende stilte.

Make-up

Velen zullen zich afvragen waarom een ​​fotograaf bekend moet zijn met make-up als er visagisten zijn die ervoor geboekt kunnen worden? Tuurlijk, maar dan willen ze van je weten hoe het model in elkaar zit. Als je in zwart-wit of in kleur fotografeert, hoe moet de uitstraling zijn, delen van het gezicht moeten worden benadrukt, etc. Je moet antwoorden hebben en ook weten wat dat betekent voor de foto en de belichting achteraf. Net zo belangrijk is een basiskennis van make-up voor retoucheren, anders kun je hier veel verkeerd doen.

Poses

Idealiter werkt het als Germany’s Next Top Model, het model komt op de set, springt elke seconde van de ene coole pose naar de andere en de fotograaf hoeft alleen maar de trekker over te halen omdat de assistent de lichten en camera’s heeft ingesteld. De realiteit is echter vaak dat mensen zo geïntimideerd als een zak aardappelen voor de camera gaan staan ​​en de fotograaf vragend aankijken. Nu moet je weten welke pose je moet nemen en hoe je dit moet uitleggen aan de persoon voor de camera. “Sta cool / sexy” is niet erg behulpzaam.

Kostenberekening

Wanneer je eindelijk alle harde en zachte vaardigheden van alledaagse fotografie onder de knie hebt, realiseer je je plotseling dat je blut bent. Een van de belangrijkste factoren is de boekhouding. In de fotografie-industrie wordt veel beslist over de prijs en wordt er aan prijsdumping gedaan. Iedereen wil goedkoper zijn dan de rest, alleen maar om de baan te krijgen. Dit gaat natuurlijk vaak niet goed, zeker als je je eigen minimum uurtarief niet kent en geen idee hebt hoeveel declarabele uren je zelf moet verzorgen (oa sociale zekerheid, omzetbelasting, huur, bedrijfskosten , materiaal, reclame, telefoon, opleiding, …) te kunnen realiseren. Naast kostprijs en kosten moet je ook de voorwaarden begrijpen, beeldrechten correct kunnen overdragen en natuurlijk kennis hebben van auteursrechten, de rechten op je eigen afbeelding en de rechten van een fotograaf. Je wilt het gebruiksrecht immers niet verwarren met de licentie om werk te gebruiken, dat kan duur zijn.

Voortgezette opleiding

Wie rust, roest. Helaas geldt dit ook voor fotografie en moet je jezelf blijven bijscholen om bij de les te blijven. Van cameratechnologie tot software en flitsers, er komen voortdurend nieuwe producten op de markt. Ook is het belangrijk om je website up-to-date te houden, op de hoogte te zijn van de laatste modetrends, steeds weer nieuwe, mooie locaties te vinden, en, en, en… Maar dat gebeurt terloops…